NOORD-HOLLAND – Tijdens de actieweek ‘afleiding in het verkeer’ heeft het team verkeer van de eenheid Noord-Holland 897 bekeuringen uitgeschreven voor het gebruik van de mobiele telefoon tijdens het rijden. Daarnaast werden er nog 138 bekeuringen uitgeschreven voor onder andere rijden zonder rijbewijs, geen gordel en te hard rijden.
Afleiding is een van de grootste oorzaken waardoor ongevallen in het verkeer ontstaan. In de meeste gevallen is een bestuurder afgeleid door het gebruik van de mobiele telefoon. Het is gevaarlijk voor jezelf en je mede-weggebruikers om tijdens het rijden je smartphone te bedienen. Je mag geen elektronische apparaten vasthouden als je rijdt. Handsfree muziek luisteren en bellen mag wel en als je stilstaat, mag je wel een apparaat vasthouden en gebruiken.
Verkeersdoden
Vooral in Noord-Holland ligt het aantal verkeersongevallen met zwaar letsel of dodelijke afloop hoog. Dit jaar zijn er al 25 mensen overleden in het verkeer. Ook het aantal mensen dat onder invloed van de weg is gehaald, ligt hoog. In 2022 gebeurde dat al ruim 1250 keer, zo blijkt uit cijfers van de politie. Steeds meer automobilisten worden betrapt op rijden onder invloed, maar ook op telefoongebruik achter het stuur. Voor het rijden onder invloed van alcohol blijkt dat bij een promillage van 0,5 ‰ de kans op een ongeval met 40% toeneemt.
Schokkende resultaten
De politie zie je doorgaans niet in een touringcar rondrijden. Voor deze actieweek bleek het toch een bijzonder effectief vervoersmiddel; de resultaten liegen er niet om. Maar liefst 242 bekeuringen (van de 897) zijn uitgedeeld tijdens de twee handhavingsdagen op de wegen in Noord-Holland. Deze werden gehouden op woensdag 18 mei en donderdag 19 mei en maakten deel uit van de actieweek ‘afleiding in het verkeer’.
Touringcar
Vanuit die touringcar hadden de agenten een duidelijk overzicht op bestuurders en zagen ze of zij hun mobiele telefoon vasthielden tijdens het rijden. Vanuit een grote bus gaat dit nu eenmaal makkelijker dan vanuit een ‘gewone’ auto omdat je hoger zit en dan beter in auto’s en cabines van vrachtwagens kunt kijken. In de buurt van de touringcar reden meerdere politiemensen in auto’s en op motoren die bestuurders direct staande konden houden. Die mensen werden dan aangesproken op hun gevaarlijke gedrag. Naast de mobiele controles werd er ook gecontroleerd met de MONOcam op viaducten.
Verhogen van verkeersveiligheid
De politie was niet alleen alert op smartphonegebruik achter het stuur. Als ze tijdens de controles andere verkeersovertredingen zagen werd hier uiteraard ook tegen opgetreden. Door overtreders meteen staande te houden hoopt de politie echt door te dringen tot de desbetreffende weggebruiker en diens gedrag direct te beïnvloeden.
Vervolg
Helaas heeft het hoge aantal staandehoudingen en bekeuringen weer aangetoond dat het nog steeds nodig om is deze actie uit te voeren. We zien dat nog te veel weggebruikers bezig zijn met allerlei andere zaken dan enkel focus op de weg. De politie controleert 24/7 in het verkeer op rijden onder invloed van stoffen die de rijvaardigheid beïnvloeden (alcohol, drugs en medicijnen) en andere verkeersovertredingen zoals het gebruik van de mobiele telefoon.