Graag waarschuwen we voor het volgende: landelijk misbruiken cybercriminelen de energietoeslag om bij rekeninggegevens van mensen te komen.
Wat is er aan de hand?
Cybercriminelen lokken mensen naar een nep website van de overheid om een aanvraag voor de energietoeslag te doen. Ze doen dit via een bericht in uw berichtenbox van MijnOverheid over de energietoeslag. Deze berichtenbox is nep. In dat bericht zit een aanvraagknop voor de energietoeslag. Na het invullen van het nepaanvraagformulier met uw persoonlijke gegevens bellen de cybercriminelen zogenaamd namens uw bank. Op deze manier proberen ze geld van u te krijgen. Trap er niet in!
Waar moet u op letten
- De energietoeslag vraagt u bij uw eigen gemeente aan en niet via een algemeen aanvraagformulier van de overheid. Als u in Hollands Kroon woont, is dit dus gewoon via de website van Hollands Kroon. U krijgt daarom niet via MijnOverheid een bericht om een aanvraag hiervoor te doen.
- Wordt u na het invullen van een aanvraagformulier gebeld door iemand die zegt van uw bank te zijn? Dan is dit waarschijnlijk phishing. Geef geen gegevens door en hang op. U kunt uw eigen bank bellen ter controle.
- Wij vragen u ook nooit om zomaar geld over te maken naar een rekening. Als u zo’n telefoontje krijgt, ga dan niet in op wat er gevraagd wordt.
Bron: Gemeente Hollands Kroon
Foto via hollandskroon.nl