Van 23 januari tot 14 april is de 1e grote wegafsluiting op de A.C. de Graafweg (N241). Het verkeer wordt verspreid over drie omleidingsroutes. Een route voor doorgaand verkeer en twee voor lokaal bestemmingsverkeer. De provincie verwacht extra verkeersdrukte op de lokale wegen. Door het verkeer te verspreiden wil de provincie de extra verkeersdrukte in goede banen leiden én de regio bereikbaar houden.
De afsluiting loopt vanaf de Floris van Noordwijklaan (Opmeer) tot de Tramweg (Wognum).
Voor deze 1e afsluiting gelden de volgende omleidingsroutes:
- 1. Doorgaand verkeer en vrachtverkeer wordt vanaf de A7 via de N239 en de N242 omgeleid naar Verlaat (en andersom). Dit staat met borden op de aansluitende wegen aangegeven. Deze route geldt tijdens alle afsluitingen.
- 2. Bestemmingsverkeer vanuit Opmeer naar de A7 wordt in noordelijke richting omgeleid via de Opmeerderweg en de Westerstraat (lichtgroene route op het kaartje).
- 3. Bestemmingsverkeer komende vanaf de A7 naar Opmeer wordt in zuidelijke richting omgeleid via de Tramweg en de Spanbroekerweg (donkergroene route op het kaartje).
De omleidingsroutes zijn bepaald in overleg met de gemeenten Opmeer en Medemblik, de nood- en hulpdiensten, OV-bedrijven en grote (transport)bedrijven.
Attentieborden langs Spanbroekerweg
Als extra maatregel komen er borden langs de Spanbroekerweg. Deze zijn er om automobilisten te wijzen op de schoolgaande kinderen die hier fietsen. Nood- en hulpdiensten zoals de ambulance, brandweer en politie kunnen wel langs de afsluiting rijden. Zij krijgen toegang om de slagboom te kunnen passeren.
Rijklaar maken
Tijdens deze 1e afsluiting wordt de nieuwe weg vanaf de rotonde bij de Tramweg aangesloten op de A.C. de Graafweg bij de zendmast en rijklaar gemaakt:
- Er wordt geasfalteerd;
- De bermen worden afgewerkt;
- De bebording en verlichting worden geplaatst;
- De belijning wordt aangebracht.
Met de aanleg van de nieuwe weg is de gevaarlijke S-bocht uit de weg. Het oude deel van de A.C. de Graafweg wordt afgewaardeerd en gaat dienst doen als erftoegangsweg en fietspad.
Beperkte ruimte
De afsluiting is de eerste van vijf grote afsluitingen waarmee weggebruikers te maken krijgen in 2023 en 2024. De afsluitingen zijn nodig omdat er veel werk moet worden verzet binnen zeer beperkte ruimte. Daarnaast is het voor de wegwerkers veiliger om te werken in een volledige afsluiting. Een extra voordeel is dat er sneller kan worden gewerkt.
Verkeersveiligheid verbeteren
Met de herinrichting van de A.C. de Graafweg wil de provincie de verkeersveiligheid verbeteren en de doorstroming garanderen. Voor de veiligheid wordt de rijbaan verbreed van 6,10 naar 7,60 meter. Er komen minder in- en uitritten zodat auto’s en landbouwvoertuigen veiliger de weg kunnen op rijden. De scherpe S-bocht bij Wognum gaat uit de weg, waardoor deze voortaan rechtdoor loopt. Over het hele traject wordt het fietspad breder en ligt het verder van de weg af.
Meer informatie
Op de hoogte blijven van de werkzaamheden op de A.C. de Graafweg? Download dan de speciale A.C. de Graaf-app vanuit de App Store of Google Play Store.
Bron: Gemeente Hollands Kroon
Foto via hollandskroon.nl