Nepmails en sms’jes over de energietoeslag zijn een nieuwe manier van cybercriminelen om mensen op te lichten. Het gaat om phishingmails en -sms’jes waarin staat dat u recht hebt op de eenmalige energietoeslag. Nu iedereen zich zorgen maakt over de stijgende energiekosten maken criminelen hier misbruik van.
Neptelefoontjes van de bank
In de nepberichten staat dat u energietoeslag kunt aanvragen. Via een ‘digitale knop’ worden slachtoffers gevraagd om hun persoonlijke gegevens en bankrekeningnummer in te vullen.
Na de nepberichten volgen vaak neptelefoontjes van de bank. Hiermee proberen de criminelen uw bankgegevens te stelen. U krijgt bijvoorbeeld te horen dat er fraude is gepleegd met uw bankrekening. De criminelen vragen u om uw geld naar een andere rekening over te boeken. Doe dit niet! Zo proberen ze uw geld op hun rekening te krijgen.
Waar moet u op letten?
- Bij berichten over toeslagen is het altijd belangrijk om de informatie te controleren via de officiële website van de overheid: rijksoverheid.nl.
- De energietoeslag vraagt u aan bij uw eigen gemeente. NIET via een algemeen aanvraagformulier van de overheid. Als u in Hollands Kroon woont, is dit dus gewoon via de website van Hollands Kroon. U krijgt geen bericht van MijnOverheid om een aanvraag te doen.
- Wordt u na het invullen van een aanvraagformulier gebeld door iemand die zegt van uw bank te zijn? Dan is dit waarschijnlijk niet waar. Geef GEEN gegevens door en hang op. U kunt uw eigen bank bellen voor controle. Wij vragen u ook nooit om zomaar geld over te maken naar een rekening. Als u zo’n telefoontje krijgt, ga dan niet in op wat er gevraagd wordt.
Bron: Gemeente Hollands Kroon
Foto via hollandskroon.nl