TEXEL –
Al verliep het najaar mild, afgelopen maand kregen we al een voorproefje: de winter is in aantocht. Jelle Burgman, medewerker technische dienst bij de gemeente Texel, en zijn collega Hans Gieles legden eind oktober met het oog op het naderende ‘gladheidsseizoen’ de laatste hand aan het gladheidsbestrijdingsmaterieel van de gemeente. “Je weet immers nooit wanneer we op pad moeten: niets zo veranderlijk als het weer.”
Het materieel van de gemeente bestaat uit drie vrachtwagens met opzetstrooiers en twee trekkers met sproei-aanhangwagens. Jelle en Hans zorgen ervoor dat alle wagens vóór 1 november klaarstaan. “Tegen april gaan alle spullen de opslag in. Dan staat alles stil tot het strooiseizoen begint. In oktober knappen we de hele boel op. Zout is slecht voor het materiaal, waardoor het geen zin heeft eerder te beginnen: dat werkt het hele jaar door. Denk aan vastzittende remmen, roest en wit uitgeslagen onderdelen, kapotte stekkerverbindingen.”
Voor dag en dauw
Sinds 2020 wordt bij het strooien gebruikgemaakt van een nieuwe techniek. “We strooien preventief, dus vóór de kou uit, met een combinatie van pekelwater en zout”, vertelt Jelle. “Zout water werkt langer en sneller, er is minder zout nodig én het is minder slecht voor het milieu. Bovendien verwaait het niet, dat is – zeker op Texel – iets om rekening mee te houden. Bijkomend voordeel: we hoeven in de regel niet voor dag en dauw op pad. Wie dienst heeft, wordt zo na het avondeten opgeroepen om te strooien en kan daarna op tijd naar bed om de volgende dag weer op tijd op het werk te verschijnen.”
Sensoren in de weg
Het gladheidsbestrijdingsteam bij de gemeente betstaat uit vier ploegen van zes mensen, waarvan één gladheidswachter. De dienstdoende gladheidswachter staat in contact met een gladheidmeteoroloog, die ‘real time’ de rapportages uit onze gladheidssensoren in de gaten houdt. Deze sensoren liggen op diverse plekken in de Texelse wegen en meten het vochtgehalte en de temperatuur op en onder de weg, maar óók het zoutgehalte. Als er gestrooid moet worden, krijgt de gladheidwachter een gedetailleerde voorspelling overzicht van de locaties. “Zo weten we wanneer én waar strooien nodig is.”
Voorgeprogrammeerd
De drie vrachtwagens rijden de hoofdroutes: doorgaande wegen zoals de Pontweg, Postweg, Schilderweg en Hoornderweg. De strooien eerst pekelwater met 21 procent zout, en gooien er daarna nog droog zout overheen om de pekelwaarde te verhogen. De twee trekkers gaan op pad voor het sproeien van de fietspaden. De routes zijn voorgeprogrammeerd en worden op een scherm in de wagens getoond. “Dat is ontzettend handig”, vertelt Jelle. “Bij voorsorteerstroken bijvoorbeeld, spuit de wagen uit zichzelf breder en daarna weer smaller. En we kunnen terugzien waar al een wagen geweest is en waar niet.”
Benieuwd naar de routes die de gemeente rijdt, of op zoek naar meer informatie over de gladheidsaanpak? Kijk op texel.nl/gladheid. Houd voor nieuwtjes ook onze Facebook– of Instagrampagina in de gaten.
Bron: Gemeente TEXEL
Afbeelding via texel.nl