Verloopt uw paspoort of identiteitskaart? Maak op tijd een afspraak voor het vernieuwen
Paspoorten en identiteitskaarten waren in 2014 voor het eerst 10 jaar geldig. Daarvoor was de geldigheidsduur van deze documenten 5 jaar. Tussen 2019 en 2024 waren er weinig aanvragen voor nieuwe documenten. Doordat de eerste paspoorten en identiteitskaarten met een nieuwe geldigheid dit jaar verlopen, verwachten wij een stijging van het aantal aanvragen. Dit wordt de zogenaamde paspoortpiek genoemd. Deze paspoortpiek duurt naar verwachting 5 jaar en duurt tot 2029.
Wat betekent dit voor u?
U kunt te maken krijgen met langere wachttijden bij het aanvragen van een nieuw paspoort en/of identiteitskaart.
Wat kunt u doen?
Wij raden u aan om de geldigheid van uw document te controleren en op tijd een afspraak te maken om te vernieuwen. U krijgt ook een bericht van de gemeente dat uw document gaat verlopen. Dit ontvangt u tegenwoordig 10 weken van tevoren, in plaats van 6 weken. Een afspraak kunt u dan eerder maken. Houdt u bij het inplannen van een afspraak rekening met een periode van maximaal 2 weken voordat uw document verloopt. Zo heeft u ruim op tijd uw nieuwe paspoort of identiteitskaart weer in uw bezit.
Afspraak maken
U kunt eenvoudig een afspraak inplannen via onze website:
Belt u liever voor een afspraak? Neem dan contact op met ons klantcontactcentrum, telefoonnummer 14 0223. Zij helpen u graag verder.
Document ophalen
U hoeft geen afspraak te maken voor het ophalen van uw document. U kunt hiervoor tijdens kantoortijden terecht bij de receptie van het stadhuis op Willemsoord 66. Op maandagavond is onze balie geopend tot 19.30 uur, het is dan vaak rustiger dan overdag.
Bron: Gemeente Den Helder
Foto via denhelder.nl