TEXEL –
In navolging op de motie ‘De Mienterglop een 30 kilometer zone’, die de gemeenteraad op 18 september jl. aannam, stelt het college voor (of heeft besloten?) om in eerste instantie het gedeelte van de Boodtlaan tot de Kamperfoelieweg te verlagen naar 30 km/u. De gehele Mienterglop wordt daarna gemonitord wat voor een effect deze snelheidsverandering met zich meebrengt. Mocht het positief zijn, qua verkeersveiligheid, dan zal, mocht dat nodig zijn, de gehele Mienterglop een 30 km/u zone worden. Vanaf … geldt de 30 km/u voor het gedeelte van de Mienterglop, van Boodtlaan tot de Kamperfoelieweg.
Verbeteren veiligheid
Het Mienterglop bevindt zich in een toeristisch concentratiegebied en wordt veel gebruikt voor recreatief verkeer. Door de snelheid te verlagen van 50 km/u (of 60?) naar 30 km/u verbetert de verkeersveiligheid. Om uitvoering te kunnen geven aan de motie is deze serieus beoordeeld met verkeersveiligheidsspecialisten en de politie.
Deel 30 km/u en monitoren effect
Op basis van die beoordeling is besloten voor een deel van het Mienterglop (van Boodtlaan tot Kamperfoelieweg) 30 km per uur in te stellen en te monitoren wat het effect is voor het andere deel van het Mienterglop (tussen de Kamperfoelieweg en de Pijpersdijk). Dit deel heeft namelijk meer de uitstraling van buitengebied dan als komgebied. Vanuit oogpunt van verkeersveiligheid voor heel Texel is het belangrijk eenduidig te zijn wat als 30-km zone oogt en wat niet en dat als zodanig in te richten. Het is logisch om de Kamperfoelieweg, welke voor het grootste gedeelte al 30 km/u is, ook mee te nemen in dit besluit en dus in zijn geheel 30 km/u te maken.
Na evaluatie
Een jaar na het instellen van de 30 km zone worden de ervaringen met bewoners en externe experts geëvalueerd. Op basis van de evaluatie wordt afgewogen of het verkeersbeleid bij de Mienterglop aanpassing behoeft.
Vervolg: inrichting weg
Mocht het verkeersbeleid aangepast moeten worden dan krijgen alle belanghebbenden, na de inzagetermijn (na zes weken) van het Verkeersbesluit, een uitnodiging om mee te praten over de inrichting van de weg. Indien er bezwaar wordt gemaakt tegen het verkeersbesluit dan wordt die eerst behandeld voordat het beleid aangepast kan worden.
Bron: Gemeente TEXEL
Afbeelding via texel.nl