TEXEL –
Arbeidsmarktcampagne ‘Texel roept je’
‘Texel roept je’ is de slogan van de arbeidsmarktcampagne die de gemeente vandaag lanceert. Eigen medewerkers tonen wat jouw bijdrage kan zijn als je voor de gemeente gaat werken. De campagne laat zien hoe bijzonder het is om als professional het verschil te kunnen maken op je eigen eiland.
“Binnen enkele jaren is de helft van de huidige werkenden op ons eiland met pensioen en is dertig procent van de banen een vacature. We vergrijzen en ontgroenen in rap tempo. Maar het aantal taken van onze gemeente groeit en omdat we een eiland zijn hebben we nog eens extra uitdagingen. Met 14000 inwoners en ruim 1 miljoen overnachtingen per jaar zijn we een kleine gemeente met een ongelofelijke diversiteit in werkzaamheden”, vertelt Esther Wolfkamp, gemeentesecretaris van Texel. Zo is het steeds uitdagender om geschikte kandidaten te vinden. Veel mensen hebben de gemeente daarnaast (nog) niet in beeld als potentiële werkgever. En de stereotypering van ambtenaren in het algemeen speelt een rol. Wolfkamp over werken bij de gemeente: “Bij onze gemeente is het werk divers, zijn de lijnen kort en de eilandkracht die zo kenmerkend is voor Texel is een enorm pluspunt. Om Texel een dynamisch en leefbaar eiland te houden, is het tijd iets te doen aan ons werkgeversmerk.”
Van uitdaging naar oplossing
In de campagne zien we medewerkers die in hun gewone leven geconfronteerd worden met een uitdaging op het eiland. Een Texelse stem ‘roept’ ze om een bijdrage te leveren aan een oplossing. Vervolgens zie je dat jij het verschil kunt maken in jouw leefomgeving bij de veelzijdige werkgever die de gemeente is. Het campagneconcept is het resultaat van onderzoek naar drijfveren van medewerkers om een professionele bijdrage te kunnen leveren aan het eiland en om voor de gemeente te werken.
Eilandkracht begint in eigen huis
Wolfkamp vervolgt: “Alle werkgevers op Texel zijn verenigd in het HR Netwerk Texel. Samen ondernemen we stappen om de uitdagingen op de arbeidsmarkt het hoofd te kunnen bieden. Maar om samen te winnen, moet je eerst je eigen werkgeversmerk op orde hebben. Daarom maken we met deze campagne een inhaalslag en interesseren we met deze campagne – die ook Texel in het spotlicht zet – kandidaten voor een functie bij gemeente Texel.”
De commercials, abri’s en advertenties zijn in verschillende vormen te zien in de eilandbioscoop, in kranten, online en op social media. De nieuwe website werkenvoortexel.nl is de basis voor alle gemeentelijke arbeidsmarktcommunicatie.
Bron: Gemeente TEXEL
Afbeelding via texel.nl